woensdag 21 januari 2015

Deel 2



Ja, ik ben alweer een stukje verder met m'n Eindeloze col. :) Wat is het toch leuk om met al die kleurtjes gewoon te doen waar je zin in hebt.
Na de ingebreide bloemetjes had ik dus zin in een leuk steekje. Dat is deze smocksteek geworden. Je kunt met deze steek breiwerk echt als smockwerk uit laten zien. Maar voor deze col heb ik de draad niet zo strak aangetrokken. Anders wordt de col daar wat smalletjes. ;)

Eerst heb ik 3 toeren in 2 recht 2 averecht gebreid. Hierbij heb ik de rechte steken in roze en de averechte steken in donkerrood gedaan. Dat alleen al vond ik leuk. :)








Maar ik vond de smocksteek toch wat extra's geven. Hier zie je hoe hij gemaakt wordt. Met de rechter breipen steek je tussen de 6e en de 7e steek op de linkernaald. Haal daar dan de draad door naar voren.









Deze lus samen met de eerste steek breien.







Dat ziet er dan zo uit. De horizontale lus is nu gebreid en zit nu om 2 roze en 1 donkerrode baan.







Daarna in kleur verder breien, dus 1 recht in roze, 2 averecht in donkerrood en 2 roze in recht. Daarna 2 averecht in donkerrood en beginnen met de nieuw smocksteek.



Als je de hele toer rond bent, weer 3 toeren 2 recht, 2 averecht breien in de 2 kleuren. Na de 3e toer begin je de smocksteek niet recht boven de vorige, maar 4 steken verder. Zo krijg je het smock effect. Het is een hele leuke steek om te doen. :)



Met hier mijn oplossing voor het te weinig aan steken. Je kunt de smocksteek ook met 1 recht, 1 averecht doen. ;) 
Makkelijker was geweest om er wat steken bij op te zetten. Misschien doe ik dat alsnog. Op de onderste foto zie je ook hoe ik het niet passende stukje tussen de bloemen heb gedaan. Als je daar niet van houdt, tellen! Want bij dit project tel ik gewoon niet. Geen zin in. :)





Wel had ik zin in een mooi zwart wit randje. Lekker pittig. Ik vind het heel geslaagd. Toch grappig hoe een randje er heel anders uitziet op ruitjespapier dan gebreid.
Hierna ga ik proberen gras te breien. :)



Oja, ook nog de teltekening.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten